Vzduchové pruženie v praxi


Vzduchové pruženie od nemeckej firmy Goldschmitt techmobil AG, ktorá je lídrom na európskom trhu,  už montujeme cez 4 roky, väčšinou prídavné na zadnú nápravu a menej často, zrejme kvôli cene, plné štvorkanálové. Po montáži plného vzduchového pruženia nám zákazníci zväčša volajú, že jazda po tejto úprave je vynikajúca. Doposiaľ som to ale nemal možnosť vyskúšať.

Mal som nedávno možnosť jazdiť s takýmto autom pred aj po úprave, pričom po úprave som najazdil 1000 kilometrov, čo určite stačí na zistenie zmien v jazdných vlastnostiach auta. Úpravu sme robili na podvozku Fiat Ducato X250 v kombinácii s AL-KOm.

Pred montážou predná časť (predná náprava) "sedela" skoro úplne na doraz a efekty pruženia sa úplne strácali. Pri prejazdoch nerovnosti auto doslovne búchalo - nepružilo a otrasy prenášajúce sa na karosériu boli veľké. Samozrejme znížená predná časť okrem nedokonalého pruženia neumožňovala prechádzať nerovnosti, auto nebolo vyrovnané.

Jazdné vlastnosti auta osadeného štandardným pružením boli veľmi zlé, auto poriadne nesedelo na ceste a výrazne sa nakláňalo. Pri vyšších rýchlostiach, najmä cez 100 km/hod. bolo značne nestabilné a nedržalo stopu. Bolo to samozrejme spôsobené z dôvodu zaťaženia "na doraz", kde pruženie už nevykonávalo svoju funkciu.

Následne sme do auto namontovali plné štvorkanálové vzduchové pruženie Goldschmitt, ktoré úplne nahradilo pružiny a torzné tyče, teda celé auto je po montáži "na vzduchu".

  

Efekt bol po montáži viditeľný okamžite. Predná časť auta sa zodvihla, čím sa auto vyrovnalo. Jazda hneď po prvých metroch naznačovala, že sa niečo výrazne zmenilo. Auto prestalo odskakovať, nenakláňalo sa a získalo jazdné vlastnosti osobného auta. Aj pri plnom zaťažení (cca 200 kg cez váhu) a rýchlosti cez 140 km/hod (v Nemecku) bola jazda kľudná, pruženie dokonalé, v zákrutách sa auto nijako nenakláňalo a držalo výborne stopu.

Pri pohľade na auto, toto pôsobilo ako prázdne, úplne nezaťažené. Okrem vzhľadu sa však, čo je dôležitejšie, auto aj tak správalo počas jazdy.

   

Plné vzduchové pruženie má niekoľko funkcií:

  • počas jazdy udržiava nastavenú optimálnu výšku oboch náprav,
  • umožňuje zníženie celkovej výšky auta o 8 cm od optimálnej polohy, čo je vhodné napríklad pri nakladaní a vykladaní, alebo pri prejazde pod viaduktom a podobne,
  • umožňuje zvýšenie svetlej výšky auta o 8 cm od optimálnej polohy, čo je vhodné napríklad pri prejazde nerovnosťami, alebo pri vjazde na trajekty a podobne,
  • umožňuje manuálne meniť výšku prednej, zadnej, alebo niektorej bočnej strany auta,
  • umožňuje plne automaticky nastaviť auto do vodorovnej polohy, čo je vhodné pri parkovaní, alebo státí v kempe.

Celkový rozsah zdvihu od najnižšej do najvyššej polohy je v rozmedzí od 16 do 18 centimetrov, v závislosti na nastavení a konkrétnom type podvozku.

Pri jazde rýchlosťou nad 25 až 30 km/hod sa systém pruženia automaticky prepne a nastaví auto do optimálnej polohy pre jazdu a túto polohu udržiava. Ovládanie celého systému je veľmi jednoduché, pomocou tlačítok na ovládacom paneli. Samozrejme nie je potrebné sledovať žiadne tlaky ani nič nastavovať, riadiaca jednotka toto všetko robí plne automaticky.

Plné vzduchové pruženie sa v rôznych prevedeniach, pre prednú, zadnú, alebo obe nápravy dodáva pre autá:

  • VW T4 / Fiat Scudo / Renault Trafic / Opel Vivaro
  • VW T5
  • Mercedes Sprinter / VW Crafter
  • Fiat Ducato
  • Iveco Daily
  • AL - KO podvozok

  Prehľadné ovládanie pruženia umožňuje okamžite nastaviť želanú funkciu

Ovládací panel je vyvedený na prístrojovku v dosahu vodiča. Panel má dostatočne dlhý kábel, čo umožňuje jeho použitie aj po vystúpení z auta. Toto ma význam, keď chceme regulovať výšku a sledovať polohu zvonku auta.

Čo dodať na záver? Namontovaním 4-kanálového plného vzduchového pruženia majiteľ získa auto s úplne novými, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, jazda sa stane pohodlnejšou, podľa môjho odhadu o cca 40% a výrazne sa zvýši komfort jazdy z hľadiska bezpečnosti, najmä pri vyšších rýchlostiach. Auto netrpí pri jazde po nekvalitnej ceste, čo zase zvyšuje jeho životnosť. 

Na plné vzduchové pruženie poskytujeme záruku 3 roky.