Starostlivosť o batériu

V obytnom aute sú vždy minimálne dve batérie, často aj tri, alebo viacej. Batéria, ktorá je súčasťou podvozku, slúži iba pre potreby auta a jeho elektroniky a druhá, prípadne ďalšie batérie zase slúžia pre napájanie elektrických zariadení obytnej nadstavby. V obytnej nadstavbe sú spravidla štandardné spotrebiče - osvetlenie, chladnička, kúrenie, nástupný schodík, odsávač pár, stropný ventilátor a často aj ďalšie spotrebiče, ktoré si majiteľ nainštaluje sám, prípadne si ich nechá odborne nainštalovať. medzi týmito spotrebičmi sú najčastejšie televízor, satelitný prijímač, klimatizácia, elektrický pohon markízy a menej často aj výkonný menič napätia, prípadne elektrické, či hydraulické podpery.

Všetky zariadenia, či už štandardné, alebo dodatočne nainštalované potrebujú pre svoje napájanie, prípadne ovládanie elektrickú energiu, ktorá sa získava z batérii (pokiaľ auto nie je pripojené na vonkajší zdroj napájania - 230 V). Samozrejme batérie, podobne ako iné technické zariadenia vyžadujú určitú starostlivosť. Nakoľko batéria podvozku sa využíva iba na štartovanie a napájanie elektrických zariadení auta, jej prevádzka je úplne zhodná s batériou v klasickom aute. Iné je to však s batériami v obytnej nadstavbe.

Z viacerých dôvodov nie sú pre obytnú nadstavbu vhodné kyselinové a už vôbec nie štartovacie batérie. V klasickej kyselinovej batérii vznikajú výpary a štartovacia batéria nie je vyrobená na dlhodobé zaťaženie a pokles napätia, ktorý ju ničí, prípadne pri hlbokom vybití sa batéria zničí úplne. Pre obytné auto sú teda vhodné batérie gelové a AGM, z ktorých neunikajú žiadne výpary a sú schopné sa regenerovať aj po opakovanom hlbokom vybití. Ak sa gelová batéria vybije na hodnotu hlbokého vybitia, je oproti bežnej batérii, ktorá sa týmto znehodnotí, možnosť gelovú batériu “oživiť”. Je však dôležité jej nabíjanie v predchádzajúcom uvedenými parametrami po dobu najmenej 48 hodín! Gelová (alebo AGM) batéria vydrží v stave hlbokého vybitia maximálne 4 týždne. Bežná batéria maximálne 2 dni. Uvedené 4 týždne však nemusia platiť a batéria sa môže nevratne poškodiť skratom článkov. Je teda lepšie takýmto stavom sa vyhnúť a napätie batérie sledovať. 

Podobne ako iné batérie, aj gelové  (alebo AGM) sa samovybíjajú. Samovybíjanie gelovej batérie je pri teplote 20 až 25 °C 0,1% je kapacity, pri teplote 35 °C je to už ale 7 násobok. Bohužiaľ v karavane nie je v lete 35 °C žiadna výnimka. Myslite teda aj na túto skutočnosť. Opačným prípadom je zima, ktorá má na batériu taktiež negatívny vplyv. Treba myslieť na to, že plne nabitej a udržiavanej batérii zima nevadí.

V poslednom čase, najmä pri poklese teploty a na jar nás navštevuje veľa zákazníkov, ktorým sa pokazila elektronická riadiaca jednotka, ktorá obsahuje väčšinou v jednom celku riadiacu elektroniku aj nabíjačku (tzv. elektroblok). V každom s týchto prípadov bol rovnaký pôvod problémov - vybitá batéria a rozpadnuté články. Po pripojení k externému napájaniu 230V nasleduje v takomto prípade väčšinou nevratné poškodenie elektrobloku, ktorý je potrebné vymeniť.

Pre správnu údržbu batérie nie je potrebný žiaden autorizovaný servis a každý majiteľ obytného auta má možnosť udržiavať ju v stave, ktorý maximalizuje jej životnosť. Hlavné zásady sú:

  • udržiavať batériu v čistom stave;
  • zabezpečiť vetranie (chladenie) priestoru s batériou v letných mesiacoch, aby nedošlo k jej zbytočnému prehrievaniu;
  • udržiavať batériu vždy v nabitom stave, najmä v zimných mesiacoch;
  • napätie batérie udržiavať na hodnote cez 13,5 V (merané v nezaťaženom stave);
  • hlboko vybitú batériu čo najskôr dobiť;
  • pre nabíjanie batérie používať nabíjačky s vhodnou nabíjacou charakteristikou, zabudované nabíjačky v obytných autách sú vhodné, je však potrebné skontrolovať ich nastavenie na daný typ batérie (Gel/AGM);
  • pri používaní slnečných kolektorov, alebo palivových článkov zvoliť vhodný typ regulátora podľa typu použitých batérií, väčšina z nich sa dá prepnúť do požadovaného režimu, použitie nesprávneho regulátora batériu zničí;

Väčšina obytných áut má automatické nabíjačky, ktoré vyhodnocujú stav batérie a nedovolia jej "prebitie". V takomto prípade je najvýhodnejšie nechať obytné auto trvale pripojené na externý zdroj napájania (230V). Pokiaľ nemáte istotu že je v aute automatická nabíjačka (pri starších modeloch) je potrebné, najmä v zimných mesiacoch, aspoň raz za 10 - 14 dní batériu dobiť. Alternatívou je vybrať v zime batériu a uskladniť ju v teplých priestoroch, ale v prípade správne dobitej batérie je to zbytočné. Treba myslieť aj na to, že v obytnom aute je aj pri vypnutých spotrebičoch nejaká spotreba elektrickej energie a keď k tomu pridáme samovybíjaciu vlastnosť batérií, je potrebé ich stav sledovať. Batérie sú pomerne drahé, preto je lepšie sa o ne radšej starať a tým maximalizovať ich životnosť.