Výstava CMT Stuttgart

„Keď sme sa konečne pretlačili cez to množstvo návštevníkov, cigaretový dym a prudký nárazový vietor prechodového tunela do ďalšej haly a rozhliadli sme sa, obom nám odrazu zasvietili oči. Na úplne opačnej strane sme zbadali to, kvôli čomu by sme boli ochotní cestovať aj oveľa ďalej. Autá, ktoré  vyvolávajú určitý druh vzrušenia. Majestátne, dizajnovo aj technicky dokonalé. Concorde!!“

 

Len sa tam dostať

Vo chvíli, keď bolo isté, že si tohtoročný veľtrh Karavanov, kempingu a turistického ruchu v Stuttgarte nenecháme ujsť, vrhli sme sa na logistiku. Ubytovanie a jeho poloha je pri masových podujatiach s použitím vlastnej dopravy jedna z najdôležitejších vecí a my sme jeho výber nehodlali podceniť. V okolí výstaviska Messe v Stuttgarte je diaľnica A8, letisko, množstvo parkovísk a množstvo hotelov. Nič viac a nič menej.. Áno, táto štvrť nám pripadala strohá, akosi príliš účelná, nemecká. A po našom príchode do mesta nám to aj trochu vadilo, keď za reštauráciou či obchodom musí človek sedieť ďalších 20minút v aute smer centrum. Túto skutočnosť sme dokázali oceniť až v deň, keď sme sa do Messe potrebovali dostať. V hodinovom predstihu sme vyrážali z hotela vzdialeného necelé 2km od výstaviska s tým, že na mieste zaparkujeme niekde v blízkosti hlavného vstupu, sadneme si a pri káve  predebatujeme čo všetko uvidíme. O výstavu, na ktorej videnie sme si vybrali prvý deň (ten nultý bola expozícia venovaná výlučne médiám) – ktorý bol ešte k tomu prvým víkendovým, sa hrnul snáď celý národ. Autá sa v hojnom počte pripájali do rady na výstavisko zo všetkých smerov. Rad bol pomalý, no postupoval kontinuálne a disciplinovane. Do parkovacieho domu Bosch Parkhaus postaveného nad diaľnicou s kapacitou 4200 miest sme zaparkovali  po cca 1h 10min jazdy. Na všetky smery bol rad áut na výstavisko siahajúci až za hranicu viditeľnosti. Naozaj enormný záujem o tento druh výstav v Nemecku rokmi neutícha – práve naopak.

Obrázok 1- rad do odbočovacieho pruhu na výstavisko

 

Autá, prívesy a plné haly

Hneď po prejdení turniketového vstupného zariadenia sa človek ocitá v mravenisku. Expozičný priestor je využitý vkusne, no do posledného centimetra. Vo vstupnej hale neprehliadneme stánky stuttgartských denníkov či eko-vynálezcov, no hlavný dôvod prečo sme tam sú obytné autá a prívesy. Preto nedočkavou chôdzou vyrážame do prvej haly.

Prvý vystavovateľ, ktorý sa veľkosťou expozície prakticky nedá obísť (a ani sme to rozhodne nemali v úmysle) je akoby symbolicky Bürstner. Tento nemecký výrobca, predstaviteľ (vyššej) strednej triedy obytných áut a prívesov je na začiatok presne to čo sme si priali. Nemecká elegancia spojená so spoľahlivosťou a precíznosťou prevedenia za stále ešte „ľudskú cenu“ aj pre našinca bola jedna z našich priorít. Modely Ixeo, Lyseo – integrované či polointegrované, všetko plne prístupné záujemcom aj zvedavcom. Každý si mohol prezrieť modely v rôznych prevedeniach či vnútorných usporiadaniach.

Obrázok 2

Vďaka tomu sme sa dostali aj do modelu Elegance, kde sme si mohli vychutnať, čo považujú dizajnéri a konštruktéri Bürstnera za svoju „najvyššiu výbavu“.

Obrázok 3

Obrázok 4

No predsa si aj Bürstner niečo nechal len pre seba.. Je to model Harmony – lepšie povedané jeho koncept, ktorý zakryl rúškom tajomstva a do jeho útrob nikoho nepustil. Z vonku na nás pôsobil veľmi dobre a budeme sa tešiť na deň, kedy sa doň budeme môcť pozrieť aj my...

Obrázok 5- Bürstner Harmony

Ďalším predmetom nášho záujmu bol koncern SEA, presnejšie jeho dcéra Mobilvetta, ktorá pokrýva približne rovnaký segment ako Bürstner.

Mobilvetta obohacuje tento segment o typický taliansky zmysel pre dizajn. Keď sa v roku 1976 táto spoločnosť rozhodla, že presedlá z výroby nábytku na výrobu obytných áut, rozhodne urobila dobre. Táto značka jedinečná svojím vzhľadom i vlastnosťami každoročne presviedča spotrebiteľa, že rozhodne má čo ponúknuť. Na výstavu v Stuttgarte priniesla okrem svojej K-Yacht Tekno Line, ktorá je naozaj veľmi podareným obytným autom za skvelú cenu aj svoju „vlajkovú loď“, ktorou je K-Yacht Tekno Design .

Obrázok 6- Mobilvetta Tekno Design

Na pohľad krásne, no nie príliš nápadné Mobilvetty triedy K-Yacht sú plné technických noviniek, praktických zlepšovákov, ladných tvarov a napriek tomu že nepôsobia robustne, doprajú užívateľom aj dostatok priestoru. Interiér človeku pohladí viacero zmyslov, okrem zraku najmä hmat. Look a kvalita kuchýň sú vyslovene „talianske“, kde im v dizajne a prevedení málokto dokáže konkurovať. Z Mobilvetty máme divácky aj užívateľsky vynikajúci dojem.

 V kľúčovom ukazovateli kupujúceho – tzv. pomer CENA/VÝKON je Mobilvetta podľa mnohých niekde pri vrchole pomyselnej pyramídy ponuky obytných automobilov. A my musíme súhlasiť.

Škoda, že sa korporácia SEA nerozhodla prezentovať aj značky Elnagh a McLouis – celkom sme sa tešili na talianske prevedenie obytných áut, ktorých cena sa nešplhá do veľkých výšok, no napriek tomu poskytujú  menej náročnej užívateľskej obci potešenie z cestovania a kempovania.

Predierali sme sa davom návštevníkov, ktorých počty pribúdajúcim časom rástol naozaj výrazne... Neprehliadnuteľná bola expozícia značky Hobby, ktorá púta pozornosť predovšetkým obytnými prívesmi. Jej patrila takmer polovica jednej haly.

Veľmi zaujímavé boli projekty pomerne nových značiek, ktoré sa špecializujú na obytné autá schopné prekonávať aj tie najťažšie terény či brodiť rieky. Na takéto „terénne“ obytné autá výrobcovia využívajú platformy ako Iveco Daily 4x4, MAN a pre tých najnáročnejších podvozok Mercedesu, napr. Unimog.

Výrobcovia ako Adria alebo Hymer nás ničím inovatívnym neprekvapili. Ak sme niečím ostali prekvapení, tak azda len trochu vyššou cenou ako sme pri vystavovaných modeloch predpokladali.

Postupne sme sa prepracovávali výstavnými halami, no stále sme na niečo čakali. Na pocit, kedy nás niečo vyslovene posadí na zadok. Neostávalo nám nič len postupovať , čakať a dúfať že to príde.

Keď sme sa konečne pretlačili cez to množstvo návštevníkov, cigaretový dym a prudký nárazový vietor prechodového tunela do ďalšej haly a rozhliadli sme sa, obom nám odrazu zasvietili oči. Na úplne opačnej strane sme zbadali to, kvôli čomu by sme boli ochotní cestovať aj oveľa ďalej. Autá, ktoré  vyvolávajú určitý druh vzrušenia. Majestátne, dizajnovo aj technicky dokonalé. Concorde!!

Po ceste ku Concorde-u sme prešli pomedzi autá značiek Niesmann-Bischoff, či o luxus sa snažiace Morello, no nedokázali si udržať našu pozornosť. Áno, mnohí si povedia že si tieto značky zaslúžia väčšiu pozornosť, no my sme už boli na neudržanie. Tých 150m vzdušnou čiarou krížom cez halu k predmetu nášho záujmu sa zdalo nekonečných. Nehnevajte sa, ctená konkurencia, no nás už nemohlo zaujímať nič iné...

Konečne!! Stojíme pred Centurionom a lomcujú nami emócie ako s malými deťmi. Je úžasný. Jedinečný. Umelecké dielo v segmente obytných áut. Predná časť s kokpitom, zadná s garážou na malé auto (na objednávku klienta to môže byť Smart, Fiat 500 a pod.) a zo strán hydraulickým systémom vysúvaný bok, ktorý ešte zväčšuje už aj tak priestranný obývací priestor. Absolútna dokonalosť tvarov odzrkadľujúca sa množstvom endorfínu vyplavujúceho sa do tiel nadšencov zhromaždených v jeho okolí. Pri cene vystaveného modelu tesne pod hranicou 620tis.€ sa dalo pochopiť, že doň neboli „dvere otvorené“, no dealeri či naozaj vážni záujemcovia sa do interiéru na pár chvíľ dostali. A bol to, to Vám poviem, zážitok...

Obrázok 7- Concorde Centurion

Obrázok 8- Concorde Centurion s garážou na Smart

Vynikajúce dojmy v nás zanechali aj ostatné modely tejto prestížnej značky, z každého jedného automobilu doslova sála kvalita prevedenia a hmatateľné pohodlie v luxusnom štýle. A to nehovorím len o modeloch Liner, Cruiser či Charisma, ale aj o modeli Carver. Dokonca v úplnom kúte akoby skryté Credo, prístupné pre zvedavé davy návštevníkov výstavy, ponúka viac ako by človek od „najnižšieho“ modelu značky Concorde čakal. Za 200tis.€ s výbavou nechá svojho majiteľa aj Credo snívať si svoj luxusný cestovateľský sen.

Obrázok 9- interiér Concorde modelu Carver

  

Obrázok 10_2 - kuchyňa - Concorde Carver          Obrázok 11- sedenie - Concorde Carver

Pri neúčasti značiek Vario mobil alebo Volkner, ktoré ale – povedzme si pravdu – nie sú pre „bežných smrteľníkov“, nám práve Concorde ponúkol presne to, po čom nám pišťalo srdce, odkedy sme sa dozvedeli o ceste na toto podujatie. A treba povedať, že nás uspokojil na 100%.

 

Cestovný ruch

Je dôležité podotknúť, že výstava v Stuttgarte nebola len o samotných obytných autách, ale aj o turistickom ruchu s nimi spojenom. My si už dávno uvedomujeme, že trh cestovných kancelárií s organizovanými expedíciami po Európe (ale aj ďalej) u nás nefunguje. Nie preto, že by sa nenašla cestovná kancelária, ktorá by mala čo ponúknuť, ale najmä preto, že našinec nie je ochotný zaplatiť za kompletný itinerár cesty, rezerváciu v konkrétnych kempoch, sprievodné auto a niekoho z domácich vo funkcii „guru“ viac ako fľašu lacnej whisky alebo možno zopár eúr. Či je to lakomstvom, alebo presvedčením, že si slováčisko najlepšie naplánuje cestu sám, nevieme. Často sa ale potom stáva, že aj v krajine kde strávila skupina 3 týždne, nevidela, neochutnala, nezažila z tej danej krajiny ani polovicu z - pre cestovateľa - lákavého. A keďže je to tak, do krajiny sa potom treba vrátiť a doplniť chýbajúce polia v skladačke. Lenže čas beží, ubúda a lákavých krajín je tak neskutočne veľa... Chápete?? Skrátka, nová cesta nestojí určite menej ako služba cestovnej kancelárie resp. sprievodcu. A nasledujúca cesta už môže byť na iné čarovné miesta. Takže - to, za čo našinec nie je ochotný zaplatiť v konečnom dôsledku peniaze šetrí. Ale to u nás nechápe pomerne vysoké percento obyvateľstva a sme na to akosi zvyknutí.

V zahraničí ale takúto prácu cestoviek spotrebiteľ oceniť dokáže, preto je aj ponuka naozaj, naozaj široká.. Keď hovorím široká, tak tým myslím 3 plné expozičné haly stánkov jeden na druhom, medzi nimi hlava na hlave ako v mravenisku. Trvalo nám pomerne dlho, kým sme sa prehrýzli jednou halou a každá ďalšia nám pripadala plnšia. Neuveriteľná ponuka služieb a viac ako slušný dopyt po nich. Doteraz nám nejde do hlavy, ako tam môžu fungovať a prosperovať všetci, a u nás by neprežil ani jeden. No, nejdem sa k tomu už vracať, ja len že je to obrovská škoda.

 

Záujem o výstavu

O záujme o výstavu som niečo naznačil už na začiatku, no nedá mi nespomenúť tie zástupy ľudí čakajúcich pred turniketmi v dobe, keď my sme sa už rozhodli výstavisko opustiť. Bolo asi 16.15 a pri vchodoch na výstavisko je stále neúrekom ľudí čakajúcich na vstup. Čakajúcich, pretože je na výstavisku toľko návštevníkov, že z bezpečnostných dôvodov nikoho dovnútra nepúšťajú. Pripomínam, že výstavisko zatvára svoje brány o 18-tej. Napriek tomu, že tí ľudia už dávno vedia, že si nestihnú pozrieť azda ani štvrtinu expozície, čakajú trpezlivo, kultivovane a s úsmevom.

Rovnako s úsmevom a plní dojmov sme opúšťali výstavisko aj my. Príjemne unavení, nachodení... No videli sme presne to, čo sme potrebovali vidieť. Obytné autá a prívesy low_cost-ovej triedy, európskeho priemeru i cestovateľského luxusu. Plní dojmov, ale najmä poznatkov si teraz musíme vyhrnúť rukávy a pustiť sa do práce. Najbližšia výstava, ktorá nás čaká, nebude o prehliadaní si ale o vystavovaní. Inšpirácie máme na rozdávanie, ostáva nám sa dobre pripraviť.

Tak dovidenia na autosalóne v Bratislave!

Team DANAX s.r.o.