Brevio – malý Samuraj

V tomto článku chcem priblížiť čo je možné urobiť aj z bežného, malého obytného auta. Zákazník už niekoľko mesiacov jazdí s týmto upraveným (vybaveným) obytným autom po celej Európe a je maximálne spokojný.V tomto článku chcem priblížiť čo je možné urobiť aj z bežného, malého obytného auta. Zákazník už niekoľko mesiacov jazdí s týmto upraveným (vybaveným) obytným autom po celej Európe a je maximálne spokojný.

 

 

Obytné auto Bürstner Brevio patrí k najmenším modelom tejto značky a v sériovej výbave nijako nevyniká ničím špeciálnym. Toto platilo až do momentu, pokiaľ si zákazník nenadefinoval požiadavky na funkčnosť a výbavu. Požiadavkami na vlastnosti a výbavu sme dostali pomerne ťažkú úlohu, ktorá z tohto malého obytného auta urobí skutočný skvost. Pri výbave treba mať na zreteli, že Brevio je skutočne malé auto s minimom miesta.

 

Zákazníkove požiadavky boli:

Obecné

Obytné auto musí umožniť rýchle a pohodlné cestovanie s dostatkom komfortu bez nutnosti pripojenia na vonkajšie energie na dlhšiu dobu – minimálne na 14 dní, pričom nesmie nastať nedostatok žiadnej z energií a všetky zariadenia a výbava musia byť plne funkčné. Zásoba vody musí vystačiť na 3 dni, pri šetrnom používaní na 4 dni.

 

 

Podvozok

Trojlitrový motor s výkonom 180 HP, automatická prevodovka, 16“ hliníkové disky kolies, jazdné vlastnosti porovnateľné s osobným autom s možnosťou regulácie výšky podvozku, odklápateľný nosič bicyklov priamo na podvozku s vysokou nosnosťou, ťažné zariadenie. Zatiaľ dobrá výbava, ale nič mimoriadne.

 

Bezpečnosť

Trezorové zabudované (nie vonkajšie) bezpečnostné zámky na všetkých dverách. Alarm s GPS s možnosťou on-line sledovania a ovládania auta s možnosťou zablokovania auta na diaľku cez mobilný telefón. Plynový alarm reagujúci na LPG aj narkotické plyny.

 

Komfort

Kožené vyhrievané otočné a nastaviteľné sedadlá, zatemnenie kabíny aj bočných dverí, elektrický nástupný schodík, centrálne zamykanie všetkých dverí (kabína aj komplet nadstavba), markíza, podpery s autonivelizáciou s možnosťou zodvihnutia celého auta pre prípad výmeny kolies. Aktívne odsávanie zápachu z WC.

 

Elektrina

Základnou požiadavkou na elektrickú energiu bola skutočnosť, že obytné auto musí byť absolútne sebestačné, teda úplne nezávislé na vonkajších zdrojoch elektrickej energie. V praxi nebude auto nikdy pripojené na elektrickú energiu, napriek tomu musí mať trvale k dispozícii dostatočnú kapacitu 12V, 230V pri krátkodobej záťaži do 10A ale aj pri dlhodobej záťaži 10 pri krátkodobej záťaži až 4000 W (17A). Obytné auto musí mať k dispozícii 12V aj 230V aj pri náhlom výpadku (zničení batérii), pričom 12V do záťaže 8Ah (cca do 100W) musí byť k dispozícii za každých okolností. Celý systém musí spĺňať podmienku jednoduchej obsluhy bez technických znalostí, vysokú bezpečnosť a možnosť laickej opravy riadiacej elektroniky. Riadiaca elektronika musí byť úplne nezávislá na funkčnosti jednotlivých komponentov.

 

Plyn

Plyn je dôležitým zdrojom energie pre kúrenie, ohrev vody, varenie a chod chladničky. Na cestách je najdôležitejšia chladnička, kúrenie a ohrev vody. Požiadavka je na maximálne technicky realizovateľné množstvo plynu, ktoré je možné tankovať na benzínových pumpách v Európe (LPG, alebo Propan). Plynová nádrž musí mať elektronickú indikáciu stavu vo vnútri obytného priestoru a elektronický ventil. Samozrejmosťou je požiadavka na medzinárodnú revíziu.

 

Voda

Majiteľ požaduje dostatok úžitkovej vody (prípadne pitnej – podľa toho kde sa doplní) s minimálnym objemom 200 litrov.

 

Kúrenie

Obytné auto bude prevádzkované aj v zimnom období, preto bude inštalované výkonné kúrenie Truma Combi 6 a elektricky vyhrievaná (vykurovaná) podlaha.

 

Chladenie

Systém chladenia obsahuje chladničku, motorovú klimatizáciu a klimatizáciu obytnej nadstavby. Na chladničku majiteľ kladie požiadavky funkčnosti až do vonkajšej teploty 40 oC, čo je pri absorpčnej chladničke zložitý problém.

 

 

Multimédia – zábava

Satelitný systém umožňujúci sledovanie programov z družice Astra 3 aj na krajnom juhu a krajnom severe. Krajný juh je určený ako Sicília, Gibraltar, juh Grécka a krajný sever je určený polárnym kruhom (sever Nórska, Fínska). LED TV minimálne 21“. Možnosť pripojenia TV aj vonku. WiFi prístupový bod k internetu (Access Point) ako zosilovač (opakovač) signálu WiFi a súčasne prístupový bod cez SIM kartu. Možnosť pripojenia notebooku a mobilného telefónu v okruhu do 100 m okolo obytného auta. Farebná cúvacia kamera a možnosťou jej použitia ako spätného zrkadla v prípade normálnej jazdy.

Majiteľ teda požaduje malé obytné auto s výbavou rovnajúcou sa plnej luxusnej výbave a funkčnosti obytného auta Concorde, prípadne lepšou.

 

 

Riešenie

Hneď v úvode musím skonštatovať, že sa nám celá realizácia podarila „na jednotku“. Zákazník už precestoval pár tisíc kilometrov a je maximálne spokojný. Všetky jeho požiadavky sme splnili.

Ako základ na úpravy poslúžil malý (skoro najmenší) model obytného auta Bürstner Brevio t 640. Z výroby bol vybavený 3-litrovým motorom, automatickou prevodovkou, automatickou klimatizáciou kabíny vodiča, hliníkovými diskami 16“. Pre montáž ťažného zariadenia a nosiča bicyklov bolo potrebné upraviť (predĺžiť) podvozok. Ťažné zariadenie a nosič bicyklov sme namontovali od firmy SAWIKO, pričom je možné používať oba súčasne. Maximálna hmotnosť bicyklov môže byť 80 kg a prívesu 2000 kg. Nosič bicyklov je odklápateľný tak, aby bolo možné otvoriť zadné vyklápacie dvere.

 

Kabína vodiča - automatická prevodovka, multimédia, kožený volant

Všetky komponenty, súčiastky a diely ktoré sme použili sú schválené pre použitie v cestnej premávke a majú certifikát TUV.

 

Ovládanie 2-kanálového vzduchového pruženia

 

Bezpečnosť

Na dvere kabíny a dvere do obytného priestoru sme zabudovali bezpečnostné zámky HeoSafe, všetky na bezpečnostný kľúč. Zámky sú integrované do dverí a nijako nevyčnievajú a nenarušujú vzhľad. Jazýčky zámkov sa po zamknutí vysúvajú do karosérie, čo poskytuje maximálnu bezpečnosť a nemožnosť násilného otvorenia (ak neberieme do úvahy fyzické zničenie celých dverí). Pre zabezpečenie aute sme namontovali alarm Jablotron Athos zapojený tak, aby okrem ostrahy bolo možné sledovať pohyb auta a hlavne vypnúť zapaľovanie a takto znehybniť auto. Vypnutie zapaľovania je možné aj preventívne, čo prípadnému zlodejovi znemožní naštartovanie motora, teda auto neukradne. Jablotron ponúka veľmi výhodne aj sledovanie pohybu auta a ukladanie prejdených trás na centrálny server iba za poplatok okolo 3 EUR mesačne v čom je už zahrnutých aj niekoľko prípadných správ SMS. Celá komunikácia zákazníka s alarmom prebieha veľmi komfortne cez aplikáciu v mobilnom telefóne. Ochranu pred narkoticými plynmi sme vyriešili Kombi alarmom, ktorý je dostatočne spoľahlivý.

 

Zabudovaný bezpečnostný zámok dverí nadstavby

 

Bezpečnostný zámok dverí kabíny

 

Komfort

Časť požiadaviek (kožené čalúnenie, vyhrievané otočné sedačky, elektrický nástupný schodík a markíza) bola vyriešená už vo výrobnom závode. My sme realizovali ďalšie požiadavky – odsávanie zápachu z WC a podpery pre zodvihnutie a autonivelizáciu. Odsávanie zápachu sme vyriešili štandardným spôsobom použitím SOG, ktorý automaticky zapne odsávanie pri použití WC. Podpery sme zvolili elektrické, vzhľadom na akútny nedostatok miesta v malom aute a tiež hmotnosť. Hydraulické podpery vyžadujú pomerne veľkú riadiacu jednotku, hydraulické čerpadlo a tiež majú väčšiu hmotnosť o cca 30 kg. Elektrické podpery sme zvolili od výrobcu Linnepe, ktoré sú po inovácii veľmi komfortné a spoľahlivé. Podpery umožňujú nielen podopretie a vyrovnanie auta do vodováhy, ale aj zodvihnutie celej prednej alebo zadnej nápravy, čo uľahčí prípadnú výmenu kolies. Zákazník už v praxi využil podpery aj pri vyprostení auta po zapadnutí v mäkkom teréne. Zodvihol nápravu, podložil vhodný materiál a vyšiel, teda vyprostil sa sám. Táto neštandardná aplikácia nám pri montáži ani nenapadla.

 

Vyklápateľný nosič bicyklov a ťažné zariadenie

 

Samonivelizačné elektrické podpery

 

Elektrina

Riešenie požiadaviek na elektrinu (ktorej nedostatok odstaví obytné auto úplne) bol naozaj „oriešok“ a pred realizáciou sme pokreslili veľa možností a zapojení. Solárne panely ako alternatívny zdroj sme ihneď vylúčili, nakoľko ich nebolo možné pre nedostatok miesta na streche umiestniť. Nakoniec sme zvolili nasledujúcu konfiguráciu:

  •       -  Li-Ion batérie 2 x 12V 100 Ah, zapojenie paralelne zabezpečí 200 Ah
  •       -  zabudovaná elektrocentrála TEC 29 LPG
  •       -  menič napätia 12V/230V 2300W
  •       -  palivový článok EfOY
  •       -  ďalšie komponenty potrebné pre správnu funkčnosť Li-Ion batérií

 

Celá konfigurácia je postavená na produktoch Dometic. Napriek tomu, že sme nemohli použiť (pre nedostatok miesta) solárne panely, riadiaca jednotka je pripravená zvládnuť aj ich zapojenie. Touto kombináciou dosiahneme zabezpečenie minimálne trvalú dostupnosť napätia 12V 8A, pri funkčnosti všetkých zariadení však trvale 12V bez obmedzenia a 230V 2500 W trvale. Pre použitie Li-Ion batérii sme nemohli použiť štadndardné zapojenie elektroniky od výrobcu a museli sme urobiť niektoré úpravy, aby sa Li-Ion batérie nezničili. Celý elektro systém s uvedenými komponentmi je plne autonómny a pre jeho riadenie sme vytvorili vlastný riadiaci blok, ktorý je mimoriadne spoľahlivý a v prípade poruchy si ho dokáže zákazník jednoducho opraviť aj sám kdekoľvek na cestách.  Toto je dôležité najmä pri cestách mimo civilizáciu, ale aj pri bežných cestách nie je potrebné pri poruche vyhľadávať servis. Celú reguláciu elektrosystému sme vyrobili sami.

 

Schématické znázornenie realizácie zapojenia elektrosystému

 

Kompletná elektronika na minimálnom mieste

 

 

Ovládanie elektrocentrály, meniča a EfOY

 

 

Výsledok

Zatiaľ iba z dvoch ciest, ale napriek tomu je vynikajúci. Obytné auto je plne funkčné na batérie po dobu 5 dní pri využití 230V na kávovar a sušič vlasov, pozeranie satelitnej televízie, bežné svietenie a dobíjanie notebooku a mobilných telefónov bez nutnosti využitia palivového článku EfOY, bez použitia elektrocentrály a bez nutnosti pripojenia obytného auta na vonkajší zdroj elektrickej energie. Pre použitie klimatizácie je samozrejme potrebná elektrocentrála, ktorú je možné použiť aj na nabitie batérií, ktoré sa v našom riešení nabijú za cca 2 hodiny. Bežné obytné auto počas jazdy nikdy na 100% nedobije batériu (batérie) obytnej nadstavby. Naše riešenie v tomto prípade umožňuje už po 3 až 4 hodinách jazdy batérie dobiť na 100%. Na záver môžeme povedať slovami zákazníka, „nech robím čo robím, nech používam akékoľvek elektrické prístroje, stále mám dostatok elektrickej energie kdekoľvek sa nachádzam“.

 

Elektrocentrála na LPG s výkonom 2,9 kVA

 

Plyn

Zásobovanie plynom sme vyriešili montážou plynovej nádrže s objemom 44 litrov, čo bolo maximum, ktoré sme boli schopní do tak malého priestoru namontovať. Plynová nádrž má elektronickú indikáciu stavu plynu, takže zákazník trvale vidí stav plynu a môže ho kedykoľvek dotankovať. Do väčšieho auta je možné namontovať nádrž s objemom až 120 litrov.

 

Plynové tankovacie hliníkové nádrže 44 litrov vrátane filtrov a bezpečnostných ventilov

 

Voda

Ďalší „oriešok“ vzhľadom na nedostatok miesta. Prídavnú nádrž je možné namontovať na podvozok auta. Nakoľko je však originálna nádrž na úrovni podlahy auta, musela by sa voda prečerpávať. To zákazník odmietol. Nakoniec sme prídavnú nádrž o objeme cca 100 litrov namontovali do rovnakej úrovne ako je hlavná nádrž a obe nádrže sme prepojili. Týmto sme dosiahli celkový objem vody 215 litrov, čo zákazníkovi stačí. Podľa prvých skúseností táto voda vystačí na približne 4 až 5 dní pri každodennom sprchovaní 2 osôb. Počas 5 dní je určite možné vodu doplniť, takže zadanie bolo splnené.

 

Kúrenie

Kúrenie, zvýšený výkon kotla a elektricky vyhrievaná podlaha, bolo realizované už priamo z výroby.

 

Chladenie

Na ochladenie obytného priestoru sme použili a namontovali klimatizáciu Dometic FreshJet 2200. Výkon chladničky sme zvýšili vhodným namontovaním ventilátorov priamo do priestoru výparníka s automatickou reguláciou. Po prvých skúsenostiach chladnička vynikajúco funguje aj pri vonkajšej teplote 35oC na priamom slnku.

 

Multimédia

Základom multimediálneho systému je kombinovaný prístroj (ZENEC, PIONEER, ...), v našom prípade ZENEC, ktorý obsahuje okrem rádia, DVD prehrávača, Bluetooth a USB pripojenia, pripojenie farebnej cúvacej kamery  aj kvalitnú navigáciu určenú pre obytné autá. Satelitný systém sme vyriešili plne automatickou SAT anténou s priemerom taniera 85 cm, ktorá je osadená funkciou SKEW čo umožňuje elimináciu (prepočet polohy) zakrivenia zemského povrchu. SAT anténa je pripojená k LED TV s uhlopriečkou 21,5“ (v závislosti na dostupnom mieste môže byť aj väčšia). Pripojenie k internetu je vyriešené vlastným AP (prístupovým bodom) osadeným SIM kartou, ktorý umožňuje okrem priameho pripojenia k dátovej sieti aj pripojenie k Wi-Fi v prípade, že je táto k dispozícii. Cúvacia kamera je pripojená cez samostatný spínač, čo ju umožňuje využiť aj pri normálnej jazde, kde plní funkciu spätného zrkadla.

 

LED televízor s prijímačom DVB-S2 21,5" pripojená na automatický SAT systém

 

 

Popísané riešenie urobilo z celkom bežného, malého,  obytného auta maximálne komfortné obytné auto, ktoré je možné používať nezávisle na dostupnosti externých zdrojov energie pri plnej funkčnosti kompletnej výbavy.