Jazdiť na vzduchu

O vzduchovom pružení sa napísalo pomerne dosť článkov. Väčšina z nich od prvého riadku pôsobí príliš odborne a rozumieť im je možné len s technickým vzdelaním alebo skúsenosťami v oblasti konštrukcie áut. Preto som sa rozhodol ponúknuť na túto tému zopár informácií, ktoré sú napísané "ľudskou" rečou.
 
 
 
Hovoriť budem o produkte firmy GOLDSCHMITT, tzv. prídavnom vzduchovom pružení, to znamená, že do existujúceho pruženia z výrobného závodu (lamelového, pružinového) sa vkladajú vzduchové vaky, ktoré majú za úlohu primárne zmierniť zaťaženie pôvodného pruženia, ktoré je najmä v obytných autách naplno zaťažené nepretržite. 
 
Vzduchové pruženie sa montuje buď na zadnú nápravu - dvojkanálové (dva vzduchové vaky- po jednom na obe strany zadnej nápravy) alebo takzvané plné štvorkanálové (štyri vaky - po jednom na obe strany oboch náprav). 
 
Dôvod montáže prídavného vzduchového pruženia som už naznačil, no poďme si to rozmeniť na drobné. Auto, ktoré je trvale plne zaťažené (obytné autá, pojazdné dielne a pod.) zvykne takpovediac sadnúť, čo znamená že sa pôvodné pruženie natoľko unaví, že auto je viditeľne nižšie ako by malo a pri prejazdoch nerovnosťami nevykazuje žiadne známky pruženia, čo znaména že sa otrasy prenášajú až na karosériu auta. V zákrutách sa takéto auto výrazne nakláňa a nedrží stopu. Preto je dôležité pri pružení dbať nielen na životnosť automobilu, ale zamerať sa najmä na vplyv na bezpečnosť posádky.
 
No a čo sa stane s autom do ktorého sa vzduchové pruženie nainštaluje? Zmena je viditeľná už na pohľad, no kľúčové su najmä jazdné vlastnosti, ktoré auto montážou nadobudlo. Pri pohľade sa auto akoby vyrovná, svetlá výška je opäť v štandardných hodnotách, auto pôsobí prázdnym (nezaťaženým) dojmom. Počas jazdy nepočuť a necítiť žiaden buchot ani otrasy, prejazd nerovnosťami je plynulý, auto sa nenakláňa v zákrutách a získava jazdné vlastnosti bežného osobného automobilu aj pri vyšších rýchlostiach. 
 
      
 
 
Plné vzduchové pruženie počas jazdy automaticky udržiava optimálnu výšku oboch náprav a po zastavení automaticky nastaviť auto do vodorovnej polohy - napr. pri nerovnom povrchu v kempe. Užívateľ je schopný manuálne meniť výšku prednej, zadnej nápravy či dokonca jednej zo strán auta. Celkový rozsah zdvihu od najnižšej polohy po tú najvyššiu je 16-18cm (v závislosti od typu podvozku a nastavení), čo je využiteľné nepr. pri podjazde viaduktom či mostom (-8cm od štandardnej výšky) alebo napr. pri vjazde na rampy trajektu (+8cm od štandardnej výšky), čo v mnohých prípadoch predíde "chyteniu" spodného okraja previsu za zadnou nápravou o zem a tým aj značnému poškodeniu obytného či úžitkového auta.
 
Ovládací panel vzduchového pruženia je vyvedený na prístrojovú dosku automobilu a má dostatočne dlhý kábel na to, aby človek mohol ovládať zariadenie aj z vonku a auto pri tom sledovať.
 
Skúsme si teda vyvodiť z týchto informácií nejaký záver:
 
Prídavné vzduchové pruženie je zariadenie, ktoré umožňuje meniť svetlú výšku automobilu plynulým dofukovaním či vypúšťaním vzduchu zo vzduchových vakov. Šetrí pôvodné pruženie a tým výrazne predlžuje životnosť a funkčnosť auta. Zároveň výrazným spôsobom zvyšuje komfort, ale najmä bezpečnosť a jazdné vlastnosti automobilov, v ktorých je tento systém namontovaný.
 
Sú skrátka investície, ktoré sa urobiť oplatí a práve prídavné vzduchové pruženie GOLDSCHMITT do tejto kategórie nesporne patrí.